Skip to main content

kue tart


kwek li na, tahun yang berulang


ada percakapan antara lilin dan korek api;
semua mata sepertinya tertuju pada cherry merah
siap berebut sambil pura-pura menyebut ucapan
selamat ulang tahun, kawanku li na. tetapi, aku asik
memandangi matamu yang persik. seperti sedang
menyanyikan lagu seratus tahun kesunyian milik
marquez tua duduk di kursi goyang
menyulut cerutu lonjong pemberian moyang

lilin dan korek api sepertinya masih bercakap-cakap
menyamakan daya ungkap yang telah lama terbekap
di dada masing-masing;

aku memegap di ruang pengap ini. aku saksikan
matamu semakin lembap seperti tetesan-tetesan lilin
yang terbakar dan mengendap di atas kue tart itu.

Comments

Popular posts from this blog

Terjemahan Bebas dari The Arrow and the Song by Henry Wadsworth Longfellow

Anak Panah dan Lagu Henry Wadsworth Longfellow
aku melepaskan anak panah ke udara ia lalu jatuh ke tanah, aku tak tahu di mana; begitu cepat ia melesat, pandangan mataku tak dapat mengikuti arah lesatannya.
aku menghembuskan lagu ke udara, juga lalu jatuh ke tanah, aku tak tahu di mana; siapa saja yang tatapannya begitu tertarik dan kuat, sehingga dapat mengikuti perjalanan lagu itu?
lama, lama sekali setelah itu, di bawah pohon oak aku menemukan anak panah, belum patah juga sebuah lagu, dari mula hingga selesai aku menemukannya lagi di hati seorang sahabat.
The Arrow and the Song Henry Wadsworth Longfellow
I shot an arrow into the air, It fell to earth, I knew not where; For, so swiftly it flew, the sight<

Pantai Leppu di Labangka